tirsdag 9. desember 2014

X-mas! HELP!

Det er herved et faktum. Foreldrene mine kommer på besøk på Julaften. Selveste julaften. Det gjør bestemor og bestefar også. Og søsken. Her er det NULL rom for feiling.
 
Første jul i nytt hus. Første jul som ikke-student. Første jul som "voksen". Så da mente mamma det var på tide at jeg også arrangerer julaften-selskapet i år. Hjemme hos meg. Den store ild-dåpen. Stressnivået steg til "over-eksamens-nivå", som er eneste stress-barometeret jeg har hatt å sammenlikne med de siste 5 årene som student. Desember har vært eksamensperiode, med fult fokus på nettopp det. Juleforberedelser, julebakst, ribbe, hjemmelaget saus, julepyntet hus, juletre, riskrem... alt dette har vært en selvfølge i julen, - men det har kommet "automatisk". Nå skal plutselig JEG som står ansvarlig for alt dette. Familien kommer på besøk, - reiser over 20 mil, og forventer alt dette. Spotless. Perfect. Topp-notch.
 
Prestasjonsangst!
 
I'm a total rookie! Nybegynner i alt som heter husmor-rollen! Og jeg har aldri tilberedt ribbe. Eller julestek. Eller hjemmelaget brun saus, for den saks skyld! Ribba MÅ ha sprø svor. Rosenkålen MÅ IKKE være i hjel-kokt. På nettopp julaften er det lite rom for feiling, og fallhøyden er skyhøy! 
 
Høydeskrekk! 
 
"X-mas for Dummies" - bring it on!
 
 
#jul #angst #stress #prestasjon #mat #inpirasjon #Motivasjon #desember #julemiddag #juleselskap #vertinne #hverdag #blogg #side2

2 kommentarer:

  1. Jeg har samlet alt her: www.gardsjul.blogspot.com, men jeg vil foreslå at du velger en hjemmebakt småkake - sirupssnipper/pepperkaker og har brente mandler i tillegg. Jeg lager ribbe uten svor så jeg har ikke det stresset. Hjemmelaget surkål er vel viktigere enn rosenkål? Finn ut hvor mye tid du kan bruke og ikke ha ambisjoner for mer enn det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tips og råd!:)) Det setter en fersk "husmor" stooor pris på! Jeg skal sette meg ned med notatblokken og lese bloggen din ikveld! Ha en strålende dag:)

      Slett