onsdag 4. februar 2015

Tidenes beste brownie-sjokolade kake er svensk!

Svensk Kladdkaka
 
 
Dette er en helt totalt fantastisk god kake som hives sammen i løpet av 20 minutter (maks!) Perfekt når du får uanmeldte gjester eller bare MÅ gi etter for søtsuget (og det haster!).
Jeg har eksperimentert litt med hvor mye jeg kan redusere sukkerinnholdet i denne kaken uten å miste den fantastiske smaken (som i stor grad skyldes kakaoen!), og mener også at sukkermengden kan reduseres ytterligere, alt etter hva man foretrekker!
 
Jeg har forsøkt å erstatte sukkeret med stevia sukker, men fikk ikke vispet det til skikkelig eggedosis og endte opp med å få en kake som ikke var bløt og saftig i det hele tatt...
 
Du trenger:
2 egg
1,5 - 2 dl økologisk rørsukker
1,5 dl hvetemel (kan erstattes med fint speltmel!)
100 g smeltet smør
1 ts vaniljesukker
1 krm bakepulver
4 ss kakaopulver (minst 70 % kakaoinnhold)
 
 
- Visp egg + sukker til eggedosis
- Vend inn det tørre forsiktig (luftig røre = tørr kake!)
- Rør inn det smeltede smøret til slutt (helst lunkent/avkjølt)
- Hell over i en smurt springform ca 20-25 cm diameter
 
Stek midt i ovnen på 180 grader i ca 15-17 min (veldig avhengig av stekeovnen...!) 
Sjekk med en gaffel i midten etter ca 12 min, - for å passe på at kaken blir bløt og ikke overstekt! Deigen skal fortsatt sitte igjen på gaffelen, men ikke være rennende)



 
Serveres med vaniljeis, bær, vaniljesaus eller bær, - eller alt sammen!
 
#baking #kake #bake #sjokolade #sjokoladekake #Brownie #kakao #Brownies #dessert #kladdkake #mat #oppskrift #kos #gjest #fest #selskap #vertinne #hverdag #luksus #blogg #inspirasjon #tips #kveldskos

1 kommentar:

  1. Oj det så ikke vondt ut!
    Tror jeg skal prøve den ut til helgen.

    Hilsen Camilla.

    SvarSlett